czwartek, 23 lutego 2017

Na dobry początek


Witajcie :)

Długo zastanawiałam się jak powinien wyglądać mój pierwszy post i do dziś tak naprawdę nie znalazłam złotej recepty. Wiem jedno! Chciałabym, aby każdy kto rysuje, maluje, klei, rzeźbi etc. mógł znaleźć tu coś ciekawego dla siebie. Ja - nietypowy rysownik samouk- będę tu przede wszystkim zamieszczać rysunki i opisy tworzenia portretów, które sprawiły mi największą frajdę. Bo czy nie o to właśnie chodzi w rysowaniu? 
Technik rysowania i malowania jest wiele, a i stron na ten temat nie brakuje. Ja nie jestem "fachowcem", więc też nie zamierzam pastwić się nad Wami terminologią z piekła rodem :) Dlatego PASJA i chęć rozwijania swoich umiejętności będzie tematem przewodnim tego bloga. :) Być może też na Waszych oczach rozwinę swoje własne skrzydła?

Dziś na dobry początek chciałabym zaprezentować dzieło, które stanowi dla mnie "wisienkę na torcie moich doświadczeń". To coś, przy tworzeniu czego serce biło najmocniej :) Mój synek - Oskar

Przez lata zabierałam się do tego portretu, ale niestety cierpię na tzw. zanik weny. Jeśli nie czuję "dobrego momentu" to uwierzcie mi, że nie stworzę nic ciekawego. A rysowanie na siłę nie przynosi pożądanych efektów. Wręcz odwrotnie, portret wygląda wtedy nienaturalnie, a samo rysowanie nie wnosi pozytywnej energii, która napędza rysownika. Przyszedł jednak dzień chwały! Obudziłam się i chwyciłam za ołówek (2H, B2, B4, B6, B8). Blok rysunkowy, formatu A3. 

Najważniejszą rzeczą jak pewnie się domyślacie jest stworzenie właściwego szkicu i proporcji. Szkic wykonuję ołówkiem 2H. Rysuję szkic delikatnie, tak by w każdym momencie móc go wymazać i poprawić. Gdy wstępny zarys wygląda dobrze, zaczynam od tego co tworzy duszę całego portretu....od oczu. Być może to nie po kolei, ale mam takie dziwne przekonanie że jeśli oczy "wyjdą" jak trzeba, a później twarz :-) to reszta portretu już poleci dobrze.


Wszystko co rysuję ma na początku delikatne rysy. Dopiero, gdy jestem pewna, że wszystko wygląda nieźle zaczynam dodawać mocniejsze kontury. Najczęściej używam do tego B8. Chociaż świetnie się sprawdza (przynajmniej w moim przypadku) ołówek B7 z Koh-i-noor. Mocno zaznacza ciemne miejsca, ale trzeba uważać bo później ciężko wymazać !!!
Z każdym kolejnym krokiem portret wyglądać będzie inaczej. Czasem w ogóle może nie przypominać tego co chcemy osiągnąć. To może mocno zniechęcać. Ale zasada numer 1 brzmi - ZAWSZE POCZEKAJ NA EFEKT KOŃCOWY. Po dodaniu cieni i szczegółów wszystko zaczyna nabierać realnych kształtów.

przed cieniowaniem          
po cieniowaniu wstępnym

Kiedy buzia mojego dziecka uśmiechała się już do mnie z kartki ;) wszystko nabrało rozpędu. Dłoń zyskała palce i właściwe cienie (B4). Włosy wykonałam najpierw ołówkiem B2, by potem delikatnie rozetrzeć je ulubionym PAPIEREM TOALETOWYM w celu stworzenia dobrego podkładu pod efekt końcowy.  Później poprawione B4, B6,a w ciemniejszych miejscach B8 z jaśniejszymi odcieniami i pasmami wykonanymi gumką :) 

tu powstała dłoń      
włosy krok pierwszy

cienie wokół Oskarka
włoski-efekt końcowy

Teraz przyszła pora już na najprostszą rzecz :) a mianowicie - koszulkę. Na początku myślałam o zwykłej białej bluzce, bo prawidłowo koszulka mojego dziecka posiada emblemat z zawiłym nadrukiem ( a z natury jestem leniem), ale później stwierdziłam, że co mnie nie zabije to wzmocni. Ewentualnie moja cierpliwość będzie musiała się mocniej wykazać :)
W zasadzie bluzka powstała sama. Białe - niemalowane tło, które jedynie poplamiłam brudnym od wcześniejszego rozcierania papierem toaletowym, stworzyło efekt zagnieceń materiału i naturalny deseń koszulki. Emblemat był dość trudny, zwłaszcza, że zdjęcie, którym się sugerowałam było w tym miejscu rozmyte. Krok po kroku odtwarzałam najpierw twardym ołówkiem 2H, a później miękkim B4 wszystkie szczegóły nadruku. Choć element mały, pracy nad nim było całkiem sporo. Do tego doszły kaligraficzne litery tworzące napis. Efekt końcowy był jednak całkiem niezły :)

Oczywiście fotografia nie odzwierciedla tego jak portret wygląda w realu :) co jest zasługą mojego aparatu, ale mam nadzieję, że co nieco dojrzycie.
WAŻNE! jak pewnie dostrzegliście na fotografiach, często przed oczami przewija się czerwony prostokącik. To niezwykle ważne by podczas tworzenia rysunków, zwłaszcza takich jak te (ołówek, węgiel, pastele itp.) mieć coś, co podkłada się pod dłoń. Może to być nawet zwykła kartka papieru. Szkoda by było by efekty ciężkiej pracy skończyły się śmiercią tragiczną w postaci brudnych plam na waszej dłoni :) Więc podkładki w ruch! (swoją drogą słowo samouk tyczy się też tego tematu - jak myślicie skąd wiem o podkładce? :-D )

Dziękuję ślicznie, jeśli dotrwaliście do końca tego postu. Bo to oznacza, że jednak zaciekawiło Was to co tu znaleźliście. :) Na dziś to już koniec, ale serdecznie zapraszam do śledzenia kolejnych postów. Już niedługo zaprezentuję Wam portret kolejnego małego człowieka - Mikołaja.  Tymczasem życzę Wam dużo zapału i inspirujących pomysłów do tworzenia własnych dzieł, a także zapraszam do komentowania moich prac. Nawet te negatywne opinie potrafią czegoś nauczyć. :) Pozdrawiam i do zobaczenia !



1 komentarz:

  1. Witam Ciebie i Twojego ślicznego Synka :) Jestem zachwycona Twoimi pracami, a jeszcze bardziej tym, że Jesteś - jak to nazwałaś- samoukiem... to tak jakbym nadzieja dla mnie, że choć trochę, przy ciężkiej pracy, zbliżę się do Twojego poziomu ;) Bo postanowiłam sobie, że będę malować, ostatnio chwyciłam się za akwarele, ale to dopiero 3 prace powstały, marzą mi się szkice.... jednak za sobą mam wiele prac akrylowych, głównie pejzaże... to jednak za mało.
    Jestem oczarowana Twoim talentem, podziwiam!

    OdpowiedzUsuń